Pete Hegseth in Normandië: Een historische schandvlek en een belediging voor de helden van D-Day
Het vereist een stuitend gebrek aan historisch besef, fatsoen en moreel kompas om te doen wat de Amerikaanse defensieminister Pete Hegseth heeft gepresteerd. Op de heilige grond van Normandië — waar de kliffen nog altijd ademen met de herinnering aan het bloed, de angst en de ultieme offers van tienduizenden jonge soldaten — koos de hoogste defensiefunctionaris van de Verenigde Staten ervoor om de geschiedenis te gijzelen voor een ranzig politiek praatje. Dat Hegseth de geallieerde invasie van 6 juni 1944 durft te vergelijken met de huidige migratiestromen in Europa, is niet alleen een diplomatieke flater. Het is een zoveelste pijnlijk voorbeeld van een structureel gebrek aan historisch besef bij deze minister, en een regelrechte schandvlek voor de nagedachtenis van iedereen die viel voor onze vrijheid.